Zaledwie kilka lat temu w Polsce pojawiło się pojęcie start-up.
Za jego pomocą określa się nowe przedsiębiorstwa, których głównymi źródłami finansowania są: fundusze kapitałowe, aniołowie biznesu lub środki własne założycieli. Ich cechą charakterystyczną jest ich model biznesowy, ulegający ciągłemu doskonaleniu, testowaniu i poprawianiu.
Czym start-up różni są od zwykłej firmy?
Start-upy mają kilka cech charakterystycznych: krótki czas prowadzenia działalności (do 5 lat), duże ryzyko, mały koszt prowadzenia, innowacyjność projektów, dążenie do szybkich zysków.
Nie wszystkie nowe, młode biznesy można nazwać Start-upem, np. niewielkie, lokalne działalności nie wpisują się w ten model. Warto też zaznaczyć, że często inwestycja w start-up może być dobrym sposobem na uratowanie oszczędności lub zarobienie dodatkowych pieniędzy.
Pozytywne strony start-upu
Start-up jest często wybieranym modelem biznesowym ze względu na niskie koszty prowadzenia działalności. Interesują się nim głównie osoby młode i ambitne, nie posiadające zaplecza finansowego, ani doświadczenia i wiedzy na temat działania rynku. Nawet jeśli projekt nie osiągnie sukcesu, to założenie Start-upu może być sposobem na pozyskanie wiedzy biznesowej, która przyda się w przyszłości.
Negatywne strony start-upu
W tym modelu biznesowym duże znaczenie ma ryzyko. Niestety mała część firm może osiągnąć sukces. Badania wskazują, że 90% tego typu działalności upada pomiędzy 12 a 24 miesiącem działalności. Dobrze funkcjonującymi firmami może zostać tylko 8%, zaś jedynie 2 % osiągnie światowy sukces.
Głównymi powodami upadania Start-upów jest brak odpowiedniego zespołu i konieczność poświecenia projektowi całego czasu, ale także niska innowacyjność projektów, które potem nie sprzedają się na rynku. Start-upy mogą odnieść sukces w każdej branży, ale najbardziej popularne są: usługi telekomunikacje, e-commerce oraz aplikacje mobile.